SANT PETERSBURG
Anar al centre de Sant Petersburg Ă©s un viatge en el temps a travĂ©s de capes urbanĂstiques ben diferenciades. A l’aeroport a mig fer et sents al segle XXI, envoltat de grues i dels problemes d’immigraciĂł de les antigues repĂşbliques soviètiques: Azerbaidjan, Kazakhastan, Kirguizistan… Kilomètres mĂ©s enllĂ , et trobes amb un hotel mastodòntic d’estil nordamericĂ : el Holiday Inn construĂŻt en època Perestroika per donar la benvinguda als occidentals. DesprĂ©s apareixen els edificis comunistes i l’estĂ tua de Lenin gegant davant la Casa dels Soviets. Som als grans edificis grisos i compactes del stalinisme: tot un sĂmbol de seriositat pètria.
La penúltima capa de la ciutat és del XIX. Les cases són altes, els carrers són estrets. L’escenari de les novel.les decimonòniques. Dostoievski vivia en aquests barris. Quan arribes al cor de Sant Petersburg, et rep el segle XVIII: els palaus, la universitat, els museus, l’aristocrà cia il.lustrada. Llà stima que el consumisme del carrer Nevski et retorni al segle XXI!
L’ERMITAGE
L’emociĂł de trobar-me a l’Ermitage Ă©s enorme. Com visc a la vora, en un palauet, malgrat el fred, corro pels seus jardins i observo la presa anhelada abans d’atacar-la, observada pels soldats seriosos de l’Almirantall. Això del footing els deu semblar massa americĂ … La direcciĂł de l’Ermitage ha passat de pares a fills, com si fossin nobles de sang; la qual cosa tambĂ© Ă©s d’allò mĂ©s excèntric en un Estat comunista. M’enamoro del seu edifici blanc i verd sabent les joies que hi amaga.
El primer dia m’hi estic nou hores; el segon, cinc o sis; el tercer, el dedico als seus llibres d’art. La il.lusiĂł que fa un viatge (o quelcom a la vida) Ă©s proporcional als anys i al molt que ho desitges. Si a un noi el porten a ParĂs (sense saber-ne res, ni haver-hi somniat mai), no li farĂ ni fred ni calor. Li farĂ mĂ©s grĂ cia fer gresca a l’hotel de matinada amb els amics. Sospirava per l’Ermitage abans d’Els privilegiats (una novel.la teatral meva sobre museus del 2007), i continuarĂ© fent-ho. Floto de sala a sala. No hi ha cap quadre desestimable. Hi passejo feliç sense presses tot i que sĂ© que la intensa relaciĂł serĂ efĂmera. El plaer Ă©s massa gran per enterbolir-ho amb la inexorable separaciĂł. Quan preparava la visita, tement que no podria veure-ho tot, havia seleccionat una vintena de quadres i descartat les sales antigues i orientals. En veure massa gent a la part moderna, canvio de pensament. Del XVI en avall no hi ha ningĂş; i les sales les siberianes, asiĂ tiques i medievals, estan buides de tot. Volto per l’Ermitage sola. Això sĂ que Ă©s un privilegi! Contemplo els inicis de la civilitzaciĂł, els frescos japonesos mil.lenaris i els llibres il.lustrats. Els turistes, delerosos de novetats, menystenen aquests tresors.
Els meus quadres favorits i les meves troballes han estat:
– Les obres curioses de Jan Mandyn (un deixeble d’El Bosco del s. XVI); la seva trama cronològica i narrativa vol esberlar els lĂmits de la pintura. La història en fotogrames (al XVII!) de la cacera de Potter estaria en la mateixa lĂnia de raresa i de cinema avant la lettre.
– Escenes de ruĂŻnes com les de Patel (1652) o Magnasco (1710). A la tsarina Caterina tambĂ© li agradava aquest gènere i va encarregar-ne algunes a Hubert Robert; el qual alarma de la degradaciĂł artĂstica del patrimoni en la seva obra de dones que renten en les ruĂŻnes d’un palau.
– Paisatges de muntanyes (Calame, Watteau) i d’altres exageracions romĂ ntiques com la Pompeia de Brulov, la llum de Flavitsky o la tempesta de Vernet. Delicada tambĂ© la neneta malalta de Polenov on conflueixen tres motius romĂ ntics (dona, infĂ ncia i llanguidesa).
– Erotisme de Reynolds a “Cupido untying Venus zone”. El colze de Cupid procura plaer a Emma Hamilton, la protagonista de L’amant del volcĂ de Susan Sontag! Quina coincidència. Puc ressenyar tambĂ© l’atreviment sexual de Jean-François Troy (XVII) recreant el tema masclista d’una dona despullada amb homes vestits (Susanna i els vells). La mĂ negra de Tarquini pintada per Rubens tocant el sexe de Lucrècia (que tanmateix pinta molt blanca, tot i ser el mateix gest, quan es tracta de Perseu i Andròmeda). I tambĂ© la incòmoda escena sexual del mateix autor de la Caritat romana de la filla que alleta el seu pare. Afegim-hi l’excusa bĂblica del pintor Van der Werf de Sara i Abraham per poder pintar una dona nua (Hagar) i un triangle amoral. I el gest insinuant del maluc de la Terra de Rubens lligant amb el Mar amb com si estiguessin a la barra d’un bar!
– Retrats de lectors: com el noi de Perroneau (XVIII) amb el llibre i obres metaartĂstiques com la de J. Dehoiy d’un artista pintant enmig d’una batalla. Molt divertida.
– Els delitables i gays Sant Sebastians que col.lecciono des de fa anys.
– Els detalls compositius i cromĂ tics de tantĂssimes obres com per exemple els barrets blancs que duen les bretones de Maurice Denis. O el gest indirecte de l’autoretrat de Feuerbach.
– Els primers retrats de negres com el de Vinckboons al XVII o el de Van Dongen el 1911.
– La perfecciĂł hiperrealista de Gainsborough de la dama de blau, el gest recatat, la mirada aigualosa, l’elegĂ ncia britĂ nica. La llum palpable de l’aigua i la plata de Claesz Heda. L’Olimp de Siemiradksky sembla un fotograma si no fos que al 1889 no existia el cinema en color!
– Quadres que et colpeixen com la “Magdalena” de TiciĂ , “El sacrifici d’Abraham” de Rembrandt o “El fill pròdig”, evocat per Mouawad a l’obra de teatre “Seuls”: el fill calb i sutzĂłs amb sabates trencades Ă©s envoltat de figures insinuades, per bona i moderna decisiĂł de Rembrandt o perquè no ho poguĂ© acabar de pintar…
– Abans m’agradaven molt els impressionistes. Ara no tant. Em cansen tants colorets. De la plèiade a cavall del XIX i XX, rescato la força i la lluentor de les pinzellades de van Gogh i l’atrevida creativitat de Matisse; el seu esquematisme pla volgudament imperfecte Ă©s observable al Cafè Ă rab i al matrimoni en pijama. Com a retrat existencial d’època, trio la pobra noia que toca Wagner al piano de CĂ©zanne. L’expressionisme de von Stuck Ă©s, com sempre, trasbalsador. A l’Ermitage tenen la “Lluita per una dona”. Un retrat cavernĂcola dels triangles amorosos.
Caspar David Friedrich d’a prop em decep. El vernĂs no em fa nosa al segle XVII però al XIX i al XX sĂ. La capa final transforma els Friedrichs en pòsters. Una bona obra d’art ha de guanyar quan veus l’original, Ă©s el que ocorre quasi sempre. Em sap greu, m’agradava molt Friedrich. La caça del lleĂł de Rubens en canvi supera les meves expectatives quan veig que no Ă©s una pintura a l’oli sinĂł un dibuix subtil ple d’energia.
Les sales de l’Ermitage estan decorades segons l’època del que s’hi exposa. Les parets de la cerĂ mica negra evoquen frescos grecs. L’ala romana Ă©s de marbre. La del XVIII Ă©s daurada i ampulosa. Els neerlandesos del XVI es troben en espais discrets. Els impressionistes i els contemporanis sĂłn en un pis anodĂs baix de sostre. En alguns passadissos fa olor a pintura fresca… Estan pintant les parets! Quin efecte mĂ©s sinestèsic…
Sovint, la llum dels finestrals enlluerna els quadres i no es veuen. NomĂ©s en perceps unes taques fosques. Però si et mous i busques l’angle adient, la pintura sorgeix de l’ombra i es revela… esplendorosa.
MUSEU RUS
A l’Ermitage veig d’a prop els meus pintors favorits i quadres que només coneixia pels llibres. A l’Ermitage em sento a casa. En canvi, al Museu Rus tot és nou i descobreixo grans personalitats.
Konstantin Makakovsky: “Retrat de la dona de l’artista, Julija Makovsky”. Bell hiperrealisme del vestit de vellut, els vermells tornassolats, les puntes brodades. El gest també és sensual: la mà enrere, el sospir d’una lectora. Nesterov, el religiós, va deixar constà ncia de la Santa Rússia. I Serov de l’elegà ncia de la noblesa russa abans de la revolució.
Els pintors soviètics no sĂłn pas tots dolents. SĂ que ho Ă©s Samokhvakov (els seus militars de colorets no passen del pamflet). Els millors s’aparten del clixĂ© socialista de les formes feixugues i anodines. Malgrat el missatge propagandĂstic, destaquen Deineka (oda esport i retrats moderns de fĂ briques); i, entre d’altres, la parella de treballadors de la moto de Gely Korzhev. Malevich em sorprèn per la seva no abstracciĂł: no coneixia els seus retrats voluminosos de pagesos.
En la majoria de casos, l’artista va mĂ©s enllĂ del realisme i de les consignes del partit, s’hi oposa (amb el risc consegĂĽent) o s’exilia. Yury Annenkov dissenya l’espai essencial del pagès tradicional: la datxa, el samovar, les terres i la muller (nua). Shukahaiev Vasily pinta un pa hiperrealista al 23, que ni DalĂ. El quadre de l’avi i el nĂ©t de Moysenko Ă©s molt maco. Bona, la dona-casa d’Aleksandr Tyshler del 34 que avança la “Femme-maison” de Louise Bourgeois del 1947 i que haguĂ©s fascinat l’Olivia Kesler d’Una casa per compondre. Em va fer molta il.lusiĂł veure en directe quadres dels romĂ ntics de temĂ tica medieval com els de Repin, Roerich, Vasnetsov. Desconeixia l’etapa tibetana de Roerich i la seva idolatria per l’HimĂ laia. Compartim l’obsessiĂł artĂstica per les muntanyes! Avui dia, al Museu Rus no sĂłn pas tots pro-comunistes, com critica implĂcitament la cua de Aleksei Sundukov (1986). Quant a la tradiciĂł russa, observo que el vermell ja hi formava (com veiem al retrat de pageses vestides de roig de Korovin del XIX).